Poznati američki psiholog Martin Seligman sa svojim je suradnicima 1965. godine proveo eksperiment za čije je potrebe konstruirao dvije različite vrste kaveza za pse – obje vrste kaveza zadavale su blage, ali neugodne elektrošokove, s tim da je jedna vrsta kaveza bila napravljena na način da pas može pronaći dio kaveza u kojem nije bilo elektrošokova, dok u drugoj vrsti kaveza pas ni na koji način nije mogao izbjeći elektrošok.
Psi su također bili podijeljeni u dvije skupine – skupina A je bila smještena u kavez u kojoj su se elektrošokovi mogli izbjeći, dok je skupina B bila smještena u kavez u kojem su psi neizbježno dobivali elektrošokove.
Nakon nekoliko izlaganja ovim eksperimentalnim situacijama, psi iz kaveza A shvatili su i naučili da prelaskom u drugi dio kaveza mogu izbjeći neugodni podražaj (elektrošok) dok su psi iz kaveza B naučili da u neugodnoj situaciji ne mogu ništa poduzeti da bi se spasili od elektrošoka te da su bespomoćni.
Zatim je uslijedio drugi dio eksperimenta u kojem su svi psi stavljani u novi tip kaveza u kojem se sada elektrošok mogao izbjeći preskakanjem jedne prepreke. Seligman je uočio da su psi iz skupine A vrlo brzo otkrili kako izbjeći elektrošok – bjesomučno su trčali po kavezu dok slučajno nisu otkrili da treba preskočiti prepreku te im je nakon toga svaki put trebalo sve manje vremena dok konačno nisu bez problema izbjegavali svaki elektrošok.

Psi iz skupine B prenijeli su svoju ranije naučenu bespomoćnost i u novu situaciju. U početku bi i oni trčali, no ubrzo bi odustali, legli na pod i počeli cviliti. Negativna očekivanja potpuno su blokirala njihovo daljnje pokušavanje. Eksperimentator im je pokušao pomoći i domamiti ih na drugu stranu prepreke hranom, ali ništa nije pomoglo. Takvo ponašanje pokazivale su čak dvije trećine od ukupnog broja pasa iz skupine B.

Naučena bespomoćnost nastaje kada zaključimo kako ništa ne možemo promijeniti i popraviti koliko god se trudili te se s vremenom prestanemo i truditi.
Nemali broj osoba već u ranom djetinjstvu doživljava neugodna iskustva unutar svoje obitelji. Ako roditelji svoje dijete kažnjavaju za svaku sitnicu, ono će mijenjati svoje ponašanje pokušavajući im ugoditi. No ako svaki put bude kažnjeno, odustat će od pokušaja da išta promijeni. Zaključit će da kazna slijedi štogod ono činilo i da se jednostavno ne isplati dalje truditi.
Kasnije u životu naučenu bespomoćnost često viđamo kod osoba koje trpe razne oblike zlostavljanja te kod osoba koje dozvoljavaju da se njihovo početno razočarenje pretvori u pesimizam, a zatim i u očaj koji dovodi do sveobuhvatnog prihvaćanja vlastite životne patnje.
Kada idući put naletiš na problem za koji smatraš da ga ne možeš riješiti, sjeti se Seligmanovih pasa, onih iz skupine B – oni su također vjerovali da rješenje ne postoji, a rješenje im je bilo nadohvat ruke (šape). 😊
- Što (ne)moć odgađanja trenutnih zadovoljstava govori o nama? - 13/09/2024
- Prava mračna strana ovisnosti - 19/06/2024
- Osjećaš li se (pre)često bespomoćno? Ovo je mogući razlog. - 21/05/2024